Juomajärjestelmät

Varusteista keskustellaan täällä

Valvojat: JuuS0, Koponen, Leiska, Chaine-, Hulk, Stöne, viinu, Jokinen, Ganelon

Juomajärjestelmät

ViestiKirjoittaja Ganelon » 24 Helmi 2009 22:43

Camelit, Sourcet yms. juomareput ja pussit. Nämä rajun hintaiset selkäreput korvaavat tehokkaasti useiden kenttäpullojen kanniskelun. Pidemmät pelit, varsinkin yön tai kahden mittaiset edellyttävät hyvän nestehuollon toimintakyvyn ylläpitämisenä. Nestehukka on pahin vihollisesi taistelussa.

Ja keskustelun aloittamiseksi ajattelinkin ensimmäisenä tiedustella kannatko juomasi pullossa, juomarepussa, vai onko pussi sille tarkoitetussa repun taskussa? Nohevana kaverina olisin voinut heti mainita omistavani 3l source tacticalin.

Myös mahdolliset olutkokeilut festareja ajatellen voi tuoda esiin.
Viimeksi muokannut Ganelon päivämäärä 25 Helmi 2009 15:24, muokattu yhteensä 1 kerran
Ganelon
Moderaattori

ViestiKirjoittaja Salmari » 24 Helmi 2009 22:54

Joopa joo. Iteltäkin löytyy Pantacin valmistama juomareppu rakolla. Ihan kelpo peli, ajaa asinsa mainiosti. Hiukka pikkasen letkussa vuotoa, mutta se on pientä.

Vettä tulee kannettua hiukan eri tavoilla erilaisten settien mukaan. Joko kenttäpullossa, rakossa tai offarilla edellä mainituissa, tai sitten ihan normaalissa muovipullossa. Rakkoakin tulee seteissä kannettua joko repussa, tai sitten ihan tetsarissa, mihin on tehty paika rakolle.

Kuumina kesäpäivinä rakosta saattaa jopa olla hyötyöäkin sen nopeudeun ja helppouden takia. Suurimmaksi osaksi se on vain osa settiä ja kannossa varmuuden varalta. Onhan se tietysti varsin mukava repäistä selkää, kun sellainen on. :P

Tuota rakkoa tullut käytettyä myös Airsoodan ulkopuolella milloin missäkin. Ja mitä tuohon kaljanlaittamiseen tulee, niin se puhdistus on vähä v-mäisempi homma siinä, jonka takia itse en ainenkaa. Vesi saattaa myös maistua hiukan paskalle kyseisen festarireissun jälkeen, vaikka sen pesisikin huolella.
Salmari

ViestiKirjoittaja JuuS0 » 24 Helmi 2009 23:21

Operaatiosta, ja operaation varustuksesta riippuen mukana kulkee jos jonkinlaista pulloa ja pussia. Korsettiin, 3 päivän reppuun, MBSS-reppuun, tai omaan pussiinsa nasahtaa Phantomin valmistama rakko, johon suulakekappale vaihdettu halvemmasta pussista. Alunperin tuo rakko tuli tosiaan MBSS-repun kanssa, jossa se tarkoitettu kannettavaksi sellaisenaan. Itse kuitenkin dusasin sille vielä erillisen, yhdeltä sivulta pehmustetun suojapussin pitääkseni rakon ehjänä, ja lisätäkseni käyttömahdollisuuksia. Tuon homemade-pussin kanssa rakkoa voi hilata joko selässä sellaisenaan erillisellä hihnasysteemillä, 3d-repussa, korsetissa tai rinkassa. Tuo mielenrauhaa kun tietää että rakko on edes vähän suojattu, eikä nesteet valu pitkin selkämystä tai reppuja.

Vaikka edellämainittu hienous olisikin kannossa, tulee silti offarilla nesteet nautittua pääasiassa juomapullosta.

Joskus varusteet sijoittuvat lähemmäs 80-lukua ja 90-luvun puolväliä, ei kamelipussit ja muut aatelisten hienoudet tule kuuloonkaan, vaan silloin mukana hilataan 1- tai 2qt kenttäpulloja. Valinnanvaraa löytyy joten tietyille keikoille voi venkslata mukaansa 1qt pullon, jonka taskuun nasahtaa kenttäkuppikin, missä voi dusata vaikka mehukeittoa ):
EVERY TUESDAY, EPIC MEAL TIME! Comin' at you with a chainsaw and a big pile o'meat! If you ain't down with that? THEN YOU AIN'T DOWN WITH COOKING!
JuuS0
Moderaattori

ViestiKirjoittaja Jonneh » 24 Helmi 2009 23:35

Meikäläiseltä löytyy tommonen sourcen taktinen kolmelitranen, tulee kyllä käytettyä tosin pelkkää rakkoa eri repun sisällä mutta on tuo alkuperäinenkin nähnyt jonkun verran käyttöä.

Mitäpä tästä sanoisin ehkä yksi loistavimpia heräteostoksia ikinä.
ei vuoda eikä ole meikäläisen käytössä hajonnut. Pussissa on oma "hätävapautus mekanismi" joka päästää kaiken veden ulos jos paine kasvaa liikaa. ainoa ongelma on että tuppaa vesi jäätymään tuohon suu kappaleeseen talvella mutta siitäkin selviää kun muistaa aina puhaltaa jonkin verran ilmaa letkuun.
Jonneh

ViestiKirjoittaja Hulk » 01 Maalis 2009 21:17

Itsellä on ollut Sourcen juomareppu ja tällä hetkellä kaapista löytyy 2kpl Camelbakia, mutta myös muutama jenkkimallin 1qt juomapullokin löytyy.

Sourcen suukappale oli näin jälkeenpäin ajatellen paljon huonompi kuin Camelbakin.
Esim. Sourcen suukappaleessa oleva korkki on pelkällä ohuella narulla kiinni ja oli aivan hilkulla ettei naru ehtinyt katketa käytössäni.
Myös täyttöaukon korkki on varmistettu samanlaisella ohuella narulla joka tykkää varmasti katketa pidemmässä käytössä.
Sourcen suukappaletta pitää myös "nostaa" ylöspäin jotta nestettä pääsee nauttimaan ja painaa se alaspäin, että se lukittuu.
Itse Sourcen juomapussi on todella hyvälaatuinen ja vesi säilyy sen sisällä "tuoreempana" pidempään kuin Camelbakissa.
Sourcen juomarepun letku oli myös fiksusti tehty, koska se oli muutaman kymmenen senttiä lyhyempi sekä suukappale on käännetty 90 asteen kulmaan.

Camelbakin suukappale on mielestäni erittäin toimiva ja nopeakäyttöisempi kuin Sourcen. Camelbakin suukappaleessa on vipu jolla letkun voi lukittaa ja avata helposti peukalolla. Vipua ei ole pakko käyttää, koska vesi pysyy nätisti letkun sisällä ilman vivun kääntämistä.
Camelbakin letku on tuskallisen pitkä ja tässä kohtaa Source vie voiton, mutta tähänkin löysin ratkaisun pelkästään elokuvaa katsomalla: letku kannattaa viedä kainalon alta eikä olkapään päältä!

Itse valitsisin Camelbakin mielummin sen paremman suukappaleen, sekä väri-, kuvio- ja mallivalikoiman takia, sekä tottakai sen takia kun issugemiset käyttää enemmän Camelbakia.
Sourceen löytyy tosin enemmän lisäosia suomesta, kuin Camelbakiin, johon joutuu tilaamaan osia ehkä jenkeistä asti, mutta rahalla saa ja paskaa löytyy sekatavarakaupasta.

Juomareput ovat itsessään mukavempia kantaa ja niihin saa sisälle paljon enemmän vettä, kuin juomapulloon. Olen todennut, että juomareput ovat miltei pakollisia kuumina kesäpäivinä.
Mutta eivät juomapullot aivan turhia ole, itse pidän ainakin yhden ellei useammankin mukana joka pelissä, koska talvella juomareput ovat aivan turhia, koska ne jäätyvät niin helposti ja juomapussi/letku ovat kumia jotka kovettuvat ja saattavat hajota/revetä/haljeta mitälie.
Hulk
Moderaattori

ViestiKirjoittaja Jonneh » 01 Maalis 2009 22:07

Ainakin sourcen mallissa ainoa kohta mihin vesi voi jäätyä on tuo suukappale ja kun aina juomisen päätteksi puhaltaa hiukan ilmaa letkuun ei suukappale pääse jäätymään.
Jonneh

ViestiKirjoittaja Hulk » 01 Maalis 2009 23:34

Jonneh kirjoitti:Ainakin sourcen mallissa ainoa kohta mihin vesi voi jäätyä on tuo suukappale ja kun aina juomisen päätteksi puhaltaa hiukan ilmaa letkuun ei suukappale pääse jäätymään.

Kyllä se letkukin jäätyy, mulla on käynyt Sourcen kanssa niin ja jos ei aina muista puhallella ilmaa sinne niin se varmasti jäätyy aika nopsaan.

Sit vituttaa jos ei olekaan mitään mistä juoda jos juomarakko on ainoa johon on ottanut juotavaa :shock:
Eli kannattaa talvella muistaa pitää ainakin yksi juomapullo messissä.
Hulk
Moderaattori

ViestiKirjoittaja Jonneh » 02 Maalis 2009 14:56

Kyllä se letkukin jäätyy, mulla on käynyt Sourcen kanssa niin ja jos ei aina muista puhallella ilmaa sinne niin se varmasti jäätyy aika nopsaan.

Sit vituttaa jos ei olekaan mitään mistä juoda jos juomarakko on ainoa johon on ottanut juotavaa :shock:
Eli kannattaa talvella muistaa pitää ainakin yksi juomapullo messissä.

KOvemmat jätkät repii sitten letkun irti ja juo suoraan rakosta.
Jonneh

ViestiKirjoittaja jamppap » 14 Touko 2013 15:55

Mulla on tommonen perus Source merkkinen juomarakko ja mä tarvitsisin siihen semmosen suukappaleen minkä pystys avaamaan mahdollisimman helposti. Sen pitäisi olla siis semmonen jonka pystyn avaamaan yhdellä kädellä samaan aikaan kun ajaa moottoripyörää.
Mulla on nyt siinä se perus suukappale mikä tuli juomarepun mukana eli siis tällainen:
Storm: Avataan ja suljetaan vetämällä suutinta (voi operoida suulla), lukitaan pyöräyttämällä.

ja toi on jotenkin vähän liian hankala käyttää ajon aikana, ja itse en löytänyt tohon rakkoon suomesta muita suukappaleita, kuin ton Stormin ja tämän:
Helix: Perinteinen puruventtiili. Ihan sama keissi kuin muissakin Sourceissa, eli lukittuu kääntämällä, 90 asteen kulma ja eri pieni koko.

Onko jollain kokemuksia tosta Helix suukappaleesta? Onko toi suukappale siis sellainen, että laitat ton suuhun ja puret sitä kasaan ja imet samaan aikaan vai täytyykö totakin jotenkin pyöritellä, jotta pystyt juomaan. Tässä tuotekuvauksessa Sanotaan, että lukittuu kun kääntää, mutta onko toi siis pakko lukita jotta vettä ei vuotaisi suukappaleesta?
Kuva
jamppap

ViestiKirjoittaja Ganelon » 14 Touko 2013 18:41

Mulla on sellainen käsitys, että puruventtiiliä ei tarvitse muuten operoida. Hyvä kysymys, itseäkin kiinnostaisi kuulla tarkentavaa tietoa.
Ganelon
Moderaattori

ViestiKirjoittaja Jokke-Pappa » 14 Touko 2013 18:51

Annan löyhän kontribuution aiheeseen ja totean, että kaksi CamelBäkkiä löytyy itseltäni.

ThermoBak OMEGA ja klassinen Thermobak.

Tässä kuva OMEGA:sta:(http://shop.camelbak.com/thermobak-3l/d/1144) , joka on palvellut useamman vuoden. Suosittelen kaikille juomalaitetta harkitseville.
Luumu
Jokke-Pappa

ViestiKirjoittaja Stöne » 14 Touko 2013 19:03

Stormin "vedettävä" venttiili toimii ihan helposti hampailla. Helixin venttiili on helpompi käyttää, sieltä vain on hieman vaikeampi saada imettyä nestettä pihalle. Kummastakaan venttiilistä ei vuoda vettä pihalle ilman puremista tai vetämistä, ylimääräinen kierrettävä lukitus estää nesteen vuotamisen jos rakko on paineen alaisuudessa (kuten repussa yleensä).

Itse olen omistanut CamelBakin perus 3l rakon yhtä kauan kuin olen kuulapelejä pelaillut, sittemmin on tullut hankittua myös Guarderin MBSS-repun kanssa toinen rakko. ko. rakossa on puruventtiili joka on nyttemmin alkanut vuotaa. CBn venttiili pitää edelleen hienosti vettä eikä makuja ole syntynyt vaikka vesi on joskus puolikin vuotta lillunut rakossa.
Stöne

Paluu Varusteet