Mitä mieltä olette li-po akuista?

Valvojat: JuuS0, Koponen, Leiska, Chaine-, Hulk, Stöne, viinu, Jokinen, Ganelon

Mitä mieltä olette li-po akuista?

ViestiKirjoittaja Jon3s » 11 Helmi 2010 14:51

Eli aiheena Litium-polymeeri akku. Li-po akku kestää talvella paremmin,kesällä paremmin,antaa enemmän virtaa ,kun NICD akku(Omani antaa 13C enemmän) ,mutta vaikeampi hoitaa kuin tavallinen NICD akku. Lipo on myöskin todella pieneen tilaan mahtuva,jouduin käärimään omaan lipooni jumppapatjaa ympärille ettei kolisisi akkukotelossaJos Li-Po akkua lataa liikaa,akku voi syttyä tuleen ja jos akun virtamäärä laskee alle 12% akku kuolee ja turpoaa.
Ainoa huono asia minkä li-possa nään on ,että siihen tarvii erilaiset latausvälineet ,jotka ovat usein melko kalliita.

Tänään omaan postilaatikkoon tipahti li-po akku ( BB-ARMS 1700 mah 7.4v,mutta vastaa tehokasta 9.6 v NICD akkua) ja innolla odottelen ,että pääsen pelikäytössä sitä testaamaan.

Kertokaa omat mielipiteenne li-posta!
Jon3s

ViestiKirjoittaja Migguli » 11 Helmi 2010 14:59

Siis jos itse olen ymmärtänyt niin lipo ketää pakkasta huonoiten kaikista kolmesta tyypistä. Korjatkaa jos meni pieleen.
Migguli

ViestiKirjoittaja Jon3s » 11 Helmi 2010 15:51

Voi olla ,että olen lukenut jostain väärin. Oma akkuni oli ihan jääkylmä ottaessani sen ulos paketista kun oli pari tuntia postilootassa olla.
Jon3s

ViestiKirjoittaja Stöne » 11 Helmi 2010 19:03

Akkujen kylmyyskestävyys on tyystin tapauskohtaista. Itse käytän Kokamin valmistamia RC-lennokkeihin/autoihin tarkoitettuja akkuja, joiden C-arvo on 30(Kärkkäinen myy). Akkuni hyytyvät jos elohopea laskee alle -10C. Juttelin erään kaverin kanssa peleissä joka myöskin käytti sinä päivänä Li-PO-akkuja, jotka olivat muistaakseni C15, eikä hänellä sinä päivänä ollut mitään ongelmia. Pakkasta oli päivän alkaessa -24C.

Itse olen kohta vuoden verran liputtanut Li-PO-akkujen puolesta ja hyviä sekä huonoja puolia olen todistanut monia. Ilman hyviä latausvälineitä (hyvien hinta lähtee 100, ja siitä ylöspäin laturit lataavat myös muita akkutyyppejä) on helppo rikkoa akut todella nopeasti, lisäksi olisi hyvä omistaa mittausvälineet kennojen varauksen tarkistamiseksi. Itselläni on tulitikkurasian kokoinen mittausväline, mikä kertoo suoraan jokaisen kennon varauksen tasausliittimeen kytkettäessä. Toistaalta Li-PO-akut myös maksavat hieman vähemmän Ni-Ca/Ni-MH-akkuihin verrattuna, joten kun laturi on hankittu ei varsinaisia isoja kuluja enään synny.

Periaatteessa kaikkein helpoin tapa päätellä Li-PO-akun ominaisuudet, on lukea sen C-arvo. Akun antaman virran voi laskea suoraan kertomalla mAh-arvo C-arvolla => (1300mAh C30) 1300*30= 39000mAh= 39Ah.
C-arvo myös määrittää miten nopeasti akku purkaa varauksena, suuremman C-arvon omaava akku tyhjenee nopeasti ja pienempi säilyttää virtansa pidempään. Tämä luultavasti vertautuu myös kylmänkestoon, asiaa en pysty tosin mitenkään todistamaan.

Airsoft-valmistajista käsittääkseni ainakin MadBull on alkanut valmistamaan ja myymään ns. LiFe-PO-tyyppistä akkua, joissa haitalliset ja vaaralliset valmistusmateriaalit on osittain korvattu turvallisemmilla ja halvemmilla materiaaleilla. Hyöty tästä on ilmeinen, akut ovat turvallisempia ja halvempa, lisäksi niiden virrananto ominaisuuksien pitäisi olla veiläkin paremmat. Tämän tyyppiset akut vain taitavat vaatia aivan oman laturinsa. Lisää voi lukea täältä -> MadBull PowerX-01
Stöne

ViestiKirjoittaja Pate » 01 Joulu 2010 19:52

Ostin 11.1v lipon 15/25C purkuvirralla (1300mah). Laturina on dualsky:n B6AC 80w. Kokeilin liitoksiani ihan akkua lataamatta ja paljon pienempi liipasinviive kuin normi tikkuakulla.
Tosta lataamisesta. Eli siis akun latausvirta 1C:llä on 1,3A?
En tosta muuta tiedä, kuin että se ei saisi liikaa olla joten varmistelimpa ihan.
Jos tuolla pikalataus ohjelmalla ottaa latauksen niin toimiiko balanceri samalla, vai pitäisikö tämä selvittää jostai laturin manuaaleista?
Kuva
Pate

ViestiKirjoittaja Tupe » 02 Joulu 2010 12:27

Jep, latausvirtasi olisi 1,3 A. Tällöin täysin tyhjä akkusi latautuisi tunnissa. Käytännössä koska akut, varsinkaan Li-Po:t, eivät ole koskaan tyhjiä niin lataus on huomattavasti nopeampaa. Itse latailen omani 0,9C virroilla, kestää ehkä 4 minuuttia kauemmin latautua.

Selvitä tuo laturi juttu manuaalista, omassani on ainakin 3 ohjelmaa: Li-Po storage, Li-PO charge ja Li-PO balanced charge. Omat akkuni ovat Turnigyn 1000mAh 3s 25c paketteja, eli melko laadukkaita RC-Li-Poja. Koskaan ei ole ollut mitään ongelmia vaikka välillä on tullut ammuttua n.500 laukauksen kertasarjoja...

Tuosta latauksesta vielä sen verran että itse käytän ladatessa sammutuspeitettä. Avaan sen reunan ja tungen akun paketin sisälle, peiterullan väliin kun lataan. Ihan vaan varmuuden vuoksi.

-Pasi
Tupe

ViestiKirjoittaja Pate » 02 Joulu 2010 16:36

Joo nyt se iloisesti latautuu. Laturi näyttää ladatessa kennojen määrän, tämän hetkisen jännitteen akussa, latauksen keston ja ilmeisesti ladattujen mAh:ien määrän, kun puolen tunnin kohdalla asteikko näytti 650.
Itse en tuote C latausvirtaa voinut valita, eli onko siis 1.3A latausvirta 1C tuossa minun akussani vai miten tämä homma toimii?

EDIT: Heti kun tämän kirjoitin alkoi laturi huutaa FULL. Nyt tuo mAh kenttä näytti 850mah, eli laturi latasi 40 minuutissa 850mahia akun sisään, jonka jälkeen se sanoi full. Onko tuo latausmäärä normaali ensimmäistä kertaa ladattavalle akulle?
Viimeksi muokannut Pate päivämäärä 02 Joulu 2010 16:42, muokattu yhteensä 1 kerran
Kuva
Pate

ViestiKirjoittaja Tupe » 02 Joulu 2010 16:42

Jep, juuri noin.

-Pasi
Tupe

ViestiKirjoittaja kulle » 16 Kesä 2013 20:30

Itse olen uusi lipo jutuissa eli ajattelin tilata laturin:http://www.akkukauppa.com/dominator-multilaturi-5a-220v.html
Ja akun:http://www.akkukauppa.com/li-po-akku-2100mah-7-4v-mini-tamiya.html Mietin voinko ladata akkuja ilman mitään lipo hälyyttimiä tai sellaisia
ja onko lataaminen turvallista
kulle

ViestiKirjoittaja jamppap » 16 Kesä 2013 20:58

Muuten näyttää hyvältä setiltä, mutta osta tuolta semmonen akku missä on DEANS liitin ja lisäksi ostaisin akkupussin jossa lipo akkuja voi ladata ja säilyttää. Et tarvitse mitään hälytintä sillon, kun lataat akkua.
Jos sulla ei oo aseessa DEANS liitintä ni kannattaa vaihtaa :)
Viimeksi muokannut jamppap päivämäärä 16 Kesä 2013 21:00, muokattu yhteensä 1 kerran
Kuva
jamppap

ViestiKirjoittaja Leiska » 16 Kesä 2013 20:59

Mulla on nuo molemmat tuotteet ja tilasinpa vielä tosta samasta kaupasta. Noi on ollu mulla jostain syksystä asti, enkä ole keksinyt mitään valittamisen aihetta. Oikeen hyvä ja nopea laturi jolla onnistuu hienosti kaikki LiPo-akkuihin liittyvä. Käyttöliittymä vaatii pientä totuttelua, mutta nopeesti sen oppii. Toi laturi hoitaa lataamisen ja sen lopettamisen kokonaan itse, kunhan vaan syötät akun tiedot tonne laturiin oikein. Turvallinen tuo mun laturi on ainakin ollut, mutta jos se sua askarruttaa niin suosittelen sua hankkimaan jostain jonku tälläsen: http://www.milgear.fi/fi/product/lipo-l ... i-iso/4031

Ainoo minkä suosittelen ostaan tohon vielä lisäksi on tämä: http://www.akkukauppa.com/led-jannitemi ... uille.html
Hinta ei ole paljoa, ja tota käyttämällä pystyt näppärästi seuraamaan milloin akkujasi tarttee balansoida.

Suosittelen tutustumaan käyttöohjeeseen huolellisesti, mikäli toi on sun ensimmäinen LiPo-laturi, ettei vaan käy mitään havereita.

Mitä tohon akkuun tulee, niin en kyllä keksi mitään nurinan aihetta. Hyvin on ainakin mulla hommansa hoitanut.

Kuten sanottua, niin noi tuotteet on ollu ihan priimaa. Tuolta kaupasta tilattattessa tosin ton laturin toimituksessa mun kohalla kesti liki pari kuukautta kun noita ei ollut hyllyssä. Mut Suomessa kun eletään niin kyllä se tavara sieltä sit lopulta ihan kunniakkaasti saapui.
Leiska
Moderaattori

ViestiKirjoittaja kulle » 16 Kesä 2013 22:03

Joo nuo lähtee tilaukseen mutta mitäs tuo balansointi oikein tarkoitaa
itse olen käsittänyt että se on jotaij jänite ero kennoissa?
Vai meneekö ihan metään?
kulle

ViestiKirjoittaja Hulk » 16 Kesä 2013 22:14

Mulla on sama "käyttöliittymä" tosiaan, kun tuossa laturissa, eli vastaavat ominaisuudet. En muista tarkalleen, mutta olisko jonkun 2-3 vuotta mulla ollut ilman mitään ongelmia. Perin ilkeet äänetkin tuo omaa, josta tietää millon akku on ladattu, mahdollistaen supertaktiset ja nopeat akunvaihdot säästäen samalla aikaa useamman akun kanssa! Äänet saa tietty pois.

Kerran tein virheen ja laitoin virtapiuhan eka seinään, jonka jälkeen vasta itse laturiin, jonka seurauksena laturi piippasi kerran ja sanoi itsensä irti. Tää on vissiin tunnettu juttu joka hajottaa asioita. Pistorasioissa taitaa olla joku suojaus, jota ei itse laitteissa aina ole. Sähkärimme voisivat valaista asiaa.
Joten pidä johto AINA kiinni laturissa ennenkuin tökkäät seinään.
Mut ei siinä, sain takuussa uuden tilalle, joten no harm done.

Multa toi ei saa kuin kehuja, joten osta pois.

Balansointi tosiaan on jännite-eroja lipo akun kennojen välillä. 7,4v akussa on 2 kennoa (2S), 11,1v akussa 3 kennoa (3S) jne.
Jokainen kenno ottaa virtaa latauksessa ja purussa vähän eri tahtia, jolloin kennojen välinen jännite muuttuu pidemmällä aikavälillä. Jos haluaa akkunsa pysyvän pitkä-ikäisinä, kantsii aina välillä tsekkaa tollasella pikku mittarilla, mitä lukemaa kennot antavat.

Heitetään kehiin esimerkki:
Oma yhtä vanha 7,4v lipo, kuin laturikin antaa seuraavaa lukemaa
Kuva
Eli eka kenno antaa 4,12v.
Toka kenno antaa 4,13v. Joten tarvetta balansoimiselle ei ole. Silloin kun noi alkaa heittelemään kunnolla, sanotaanko vaikka 0,50v voisin itse balansoida.
Lopuksi tuo pieni ihmelaite näyttää kennojen yhteisjännitteen:
Kuva

Niinkuin näkyy niin lipot antaa yli tuon ilmoitetun jännitteen. Tää on ihan normaalia, ja harmitonta aseille. Oon huomannu ylläripylläri, että kun akku alkaa olemaan lopussa, on jännitekin jotain tuota luvattua määrää (7,4v ja 11,1v) eikä sitä täydessä latingissa olevaa volttia tai reilua luvattua enempää.

Kennothan tarkistetaan ja balansoidaan tuosta pikku liittimestä, joka on akun itse johtojen rinnalla. Jotkut halvemmat laturit lataakin lipot noista tasausliittimistä. En tiedä miksi.

Voi olla että tuli jokseenkin vaikeeselkoista. Kysy jos jäi joku askarruttamaan.
Viimeksi muokannut Hulk päivämäärä 16 Kesä 2013 22:38, muokattu yhteensä 2 kertaa
Kuva
Kuva
Hulk
Moderaattori

ViestiKirjoittaja n6zz » 16 Kesä 2013 22:20

Stöne kirjoitti:Airsoft-valmistajista käsittääkseni ainakin MadBull on alkanut valmistamaan ja myymään ns. LiFe-PO-tyyppistä akkua, joissa haitalliset ja vaaralliset valmistusmateriaalit on osittain korvattu turvallisemmilla ja halvemmilla materiaaleilla. Hyöty tästä on ilmeinen, akut ovat turvallisempia ja halvempa, lisäksi niiden virrananto ominaisuuksien pitäisi olla veiläkin paremmat. Tämän tyyppiset akut vain taitavat vaatia aivan oman laturinsa. Lisää voi lukea täältä -> MadBull PowerX-01

Vielä kun olisivatkin tuota myymistä harrastaneet... Itse himoinnut noita akkuja jo vuoden, eikä niitä mistään ole saanut. Muutamista paikoista poistettu jo listauksista mokomat härpäkkeet. Luulisin, että koko homma haukkas ennenku ehti edes alkamaan. Sääli sinänsä, nuo LiFePo4 akut kun ovat paljon lipo akkuja parempia.
n6zz

ViestiKirjoittaja Gnolli » 17 Kesä 2013 11:36

Kyllä noita LiFePo akkuja myydään, just ostin itselle LiFePo 9.9V 2000mAh akun ebay:stä. Akku ei ole paljoa suurempi kuin 7.4V 2000mAh LiPo. Suosittelen.
Gnolli

Seuraava

Paluu Yleinen keskustelu